Com molts dels que seguiu aquest bloc sabeu, la meva feina m’obliga a utilitzar diàriament el cotxe per fer els noranta i pico de quilòmetres que separen Roquetes de Tarragona. Normalment, el recorregut d’anada el faig per la N-340 fins Vandellòs, per agafar l’autovia A-7 a l’Hospitalet que em deixa al centre de Tarragona. De tornada però, agafo l’autopista a l’Hospitalet i surto l’Aldea, es a dir, tot el recorregut (exceptuant el tram de l’Aldea a Roquetes), a partir d’avui, amb velocitat màxima permesa de 110 quilòmetres per hora.
Potser direu que soc una mica maniàtic, però procuro fer sempre una conducció econòmica, sense accelerades o frenades sobtades ni sobrepassant els límits de velocitat permesos. Aquesta, diguem-li, mania, m’ha permès fer un seguiment força exhaustiu del consum de combustible del meu vehicle i també del temps en fer els recorreguts més habituals. La conclusió, després de quasi tres anys de fer el mateix de dilluns a divendres, és que el consum mig del meu vehicle, per fer aquests 950 quilòmetres setmanals, és de 5,7 litres de gasoil per cada cent quilòmetres, i el temps mig en fer el recorregut d’una hora i cinc minuts l'anada(de la porta de casa a la porta de la feina) i una hora la tornada.
Amb aquestes dades doncs, avui era el primer dia per comprovar personalment si aquesta reducció de la velocitat màxima permesa suposava o no l’estalvi de combustible amb el que el Govern Central ha justificat la mesura, i quines conseqüències en temps de trajecte suposaven aquests deu quilòmetres menys de velocitat. Les dades obtingudes tenen la validesa científica que vulgueu, però lo cert és que allà on la setmana passada l'ordinador del cotxe marcava un consum mig de 5,5 litres per cada cent quilòmetres, avui era de 5,1 , es a dir un 7,3% de reducció. En quant al temps per fer el recorregut, avui he trigat cinc minuts més per trajecte que amb les condicions dels dies anteriors.
Com us deia, "l’experiment" pot ser tan científic com vulgueu, però aquests0,4 litres menys de consum mig suposen una reducció de 3,8 litres a la setmana que, al preu d’avui del gasoil, son quasi cinc euros setmanals. Si amés, amb això, es contribueix a reduir la contaminació, fer l’esforç de sortir cinc minut abans o tornar cinc minuts després no em sembla en absolut un sacrifici important.
Com us deia, "l’experiment" pot ser tan científic com vulgueu, però aquests
En una situació de crisi com l’actual, les conseqüències que pot tenir un continuat increment del preu del cru per a la recuperació de la nostra economia son més que previsibles, sent com som un país on el 50% de l’energia primària que consumim és de tipus fòssil (petroli) i tota ella importada. Per tant, amb tot el respecte per als que pugueu pensar el contrari, a mi em sembla correcte que s'utilitzi una mesura com aquesta per a reduir el consum energètic.
Bona nit i bona sort.
Una aportació interessant (encara que sigui més o menys acientífica) per posar una mica de seny a la discussió sobre aquesta mesura.
ResponElimina